Tool
16 mei 2017

Spijker je beeldgeletterdheid bij!

Als leerkracht breng je beelden binnen in je lessen: je laat leerlingen een filmpje bekijken of zelf een presentatie voorbereiden. Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Maar beelden zeggen soms zelfs meer dan je beseft. Weet jij waarmee je rekening moet houden wanneer je op play drukt? Mediawijs en het Vlaams Instituut voor Archivering (VIAA) werkten samen rond beeldgeletterdheid in het onderwijs. Ontdek welke vaardigheden je nodig hebt om jezelf en jouw leerlingen beeldgeletterd te kunnen noemen!

Hoe beeldgeletterd is jouw klas?

Met het Archief voor Onderwijs zijn filmpjes een vaste waarde in de klas, maar besteed je als leerkracht met je leerlingen aandacht aan hoe de inhoud van die filmpjes precies gebracht wordt? Zien ze hoe de context de boodschap van een video kan beïnvloeden? Met de nieuwe projectpagina Beeldgeletterdheid, leer je aan de hand van voorbeelden en interactieve filmpjes alles over beeldtaal, auteursrecht en de invloed van context op beeldmateriaal.

Beelden beïnvloeden ons meer dan we denken?

Als we filmpjes kijken, volgen we eigenlijk de blik van een ander. Het moment waarop je een filmpje bekijkt of de context waarin het getoond wordt, kunnen ervoor zorgen dat je de boodschap anders gaat begrijpen. Naast de feitelijke inhoud van een video, wordt die boodschap ook versterkt door de beeldtaal: de invalshoek, de kadrage, de afstand tot het gefilmde. Daarmee kunnen beeldmakers je meer beïnvloeden dan je wellicht zelf beseft.

Op het Archief voor Onderwijs is een schat aan materiaal te vinden, met telkens een eigen, specifieke beeldtaal. Om dit materiaal kritisch te kunnen interpreteren en de beelden in hun context scherp te stellen is er de projectpagina rond Beeldgeletterdheid van Mediawijs en VIAA! Enkele Vlaamse experten tonen met beeldmateriaal op het Archief voor Onderwijs hoe filmpjes je via verschillende technieken in een bepaalde richting sturen. 

Beeldgeletterd in de klas

Met drie interactieve video’s en concrete voorbeelden om in de klas te gebruiken, kan je snel je eigen beeldgeletterdheid en die van je klas bijspijkeren.

  1. Bovenaan de projectpagina leer je beelden lezen en kritisch omgaan met beeldmateriaal aan de hand van 6 vragen en 9 voorbeeldfragmenten.
  2. In een tweede video worden alle componenten van de beeldtaal stuk voor stuk aan je voorgesteld en kan je er enkele eenvoudige oefening rond uitvoeren.
  3. Afsluiten doe je door je kennis van auteurs- en portretrecht bij te schaven.

Werken mee aan dit initiatief