Tool

Scratch Jr programmeren met kleuters

Met ScratchJr kunnen jonge kinderen (5-7 jaar) hun eigen interactieve verhalen en spellen programmeren. Daarbij leren ze problemen oplossen, projecten ontwerpen en zichzelf creatief uitdrukken met behulp van de computer.

Eenvoudig programmeren, zonder taal

ScratchJr maakt gebruik van dezelfde concepten als Scratch om kinderen te leren programmeren; je programmeert door blokken met commando’s aan elkaar te klikken. Kinderen leren daardoor te denken als programmeur, zonder zich bezig te houden met de programmeertaal en de bijbehorende syntax.

Je moet niet kunnen lezen om Scratch Jr te gebruiken. Er is een beperkt aantal commando's dat vooral visueel werd uitgwerkt.

Educatief ermee aan de slag

Deze app biedt enorm veel mogelijkheden voor kinderen (maar ook voor volwassenen) om op hun eigen niveau aan de slag te gaan. In een klas kan je er voor kiezen om de kinderen samen in een klein groepje een project te gaan maken met maar één figuurtje wat zal bewegen. Een leerkracht, of misschien wel een ouder, kan dit groepje begeleiden in het laten bewegen van het figuurtje. Kinderen zullen al snel enthousiast worden omdat het figuurtje precies doet wat ze hebben klaargezet met de blokjes.

Naarmate kinderen ouder worden kun je meer eisen aan ze gaan stellen. Kunnen ze misschien een klein verhaaltje bedenken over twee mensen die elkaar tegen komen en iets tegen elkaar zeggen?

Je kunt zelfs een project maken wat uit meerdere pagina’s bestaat. Dus een eerst pagina waarbij twee figuren elkaar thuis tegen komen. En naar het sportveld gaan. Als je dit door twee leerlingen laat doen. Kun je ze beide ook gesproken tekst geven. Elk figuur heeft zo zijn eigen stem. Hiervoor moet je behoorlijk gedreven zijn in het programmeren!

Links