Tool
24 juni 2014

Praktijkfiche: Games maken met Gamemaker

Door een game te maken, leren jongeren allerlei vaardigheden: ze gaan al spelend met technologie om en ze zijn creatief bij het bedenken van een spel en een ontwerp. De computer wordt een producerende tool, terwijl vele jongeren bij het gamen enkel consumeren.

Jongeren krijgen inzicht in het werk van een gamedesigner en de manier waarop een game wordt opgebouwd. Vele deelnemers hadden nooit gedacht dat ze zelf een game konden programmeren.

Een game maken, draagt bij aan de creatieve, technische en cognitieve vaardigheden van de deelnemers. Bovendien verdiepen ze zich in een thematiek waardoor ze in contact met de wereld achter de schermen van een activiteit die de meesten veel uitoefenen, namelijk ´gamen´.

Maks vzw kiest voor het programma Gamemaker, enerzijds omdat het gratis te verkrijgen is, anderzijds omdat de syntax duidelijk wordt weergegeven. Het kan op verschillende niveaus worden onderwezen om de kennis van de jongeren uit te dagen op elke leeftijd in het secundair onderwijs.

Wil je graag weten hoe je dit in de praktijk aanpakt?

Download hieronder de praktijkfiche 'Games maken met Gamemaker' en je kan meteen aan de slag!

Bijlagen

Werken mee aan dit initiatief