Tool

Mediawegwijzer: Reclame

Reclame is alomtegenwoordig. Je vindt reclame niet langer enkel op TV, in kranten en magazines of in het straatbeeld … maar ook steeds meer online. Reclamemakers zijn echte kraks in het bedenken van nieuwe en originele manieren om de consument te bereiken. Misschien is het jou al opgevallen dat je reclame krijgt op basis van je surfgedrag? Het is niet toevallig dat plots de leuke schoenen of het weekendje weg waarin je interesse had ook op andere websites verschijnen.

Deze nieuwe vormen van reclame zijn vaak moeilijk te herkennen, voor volwassenen, maar zeker ook voor kinderen en jongeren. Je kan pas kritisch nadenken over reclame als je reclame kan herkennen. Daarom is het belangrijk om te werken aan de reclamewijsheid van kinderen en jongeren.

De mediawegwijzer downloaden.

Binnenkort kan je de mediawegwijzer ook bestellen via Mediawijs.be.

Illustraties: Sarah Vanbelle

Dit magazine kwam tot stand in samenwerking met AdLit, onderzoeksproject Reclamewijsheid.

Links