Mini-Burgerkabinet Media
Tool
1 februari 2018

Doe zelf een Mini-Burgerkabinet over Media in de klas!

Op 21 april 2018 organiseert Vlaams Minister van Media Sven Gatz in het Vlaams Parlement een Burgerkabinet Media voor 150 burgers over informatie, nepnieuws, journalistiek ... Hij wil te weten komen hoe je graag geïnformeerd wordt, wat je daarbij belangrijk vindt en wat de minister daaraan kan doen.

Met het Mini-Burgerkabinet kun je nagaan wat je als groep of klas daarover vindt. Doe je het tussen 31 januari 2018 en 4 april 2018, dan kun je de resultaten delen met de minister en andere burgers op www.burgerkabinet.be. Maar ook daarna is het Mini-Burgerkabinet een belangrijk klasgesprek, bv. in het kader van Nieuws in de Klas.

How to: zelf een mini-burgerkabinet organiseren met jouw klas

Praktisch

  • Prik een datum.
  • Bepaal hoeveel tijd je hieraan wil besteden. Normaal duurt dit 1 lesuur.
  • Zet je klaslokaal op voorhand klaar.
  • Zorg voor zes tafels waar drie à vier personen kunnen aan plaatsnemen. Leg op elke tafel 1 groot papier om de ideeën rond een thema te noteren en de richtvragen per thema. Indien dit niet mogelijk is, kan je papieren omhoog hangen in de klas (muurdiscussie).
  • Is het tussen 31 januari en 4 april 2018, dan verwerk je de ideeën via de formulieren van het Burgerkabinet (15 min extra).

Stappen

  • Schets de context:
    • Licht kort toe waarom dit mini-burgerkabinet georganiseerd wordt en wat de doelstelling vandaag is. 
    • Geef aan dat de mening van alle leerlingen belangrijk is. 
  • Ideeënronde:
    • geef ter voorbereiding aan de leerlingen mee over welke thema’s ze zullen nadenken, namelijk fake news, iedereen journalist, informatie à la carte, gratis nieuws en altijd en overal; 
    • verdeel de leerlingen per tafel in groepjes van drie of vier leerlingen;
    • per tafel wordt er gewerkt aan één thema;
    • de leerlingen bespreken het thema aan de hand van de richtvragen en noteren hun ideeën op het papier;
    • zorg dat ze voldoende informatie meegeven bij een idee, zodat het duidelijk is voor anderen;
    • na 10 min. worden de papieren doorgeschoven naar de volgende tafel;
    • de leerlingen bouwen verder op de ideeën van de vorige groep.
  • Afronden:
    • rond na 40 min. af;
    • de leerlingen zullen 3 à 4 thema’s besproken hebben;
    • voorzie een kort moment om af te ronden en de volgende stappen te kaderen (5 min.);
    • zet de resultaten van de leerlingen in de voorziene template (15 min.)

Alle informatie om een mini-burgerkabinet te organiseren kan je terugvinden op www.burgerkabinet.be. Hieronder kan je de belangrijkste documenten meteen terugvinden: 

Praktische informatie Mini-burgerkabinet
Draaiboek mini-burgerkabinet

Bijlagen
Meld je aan om de bijlagen van deze tool te downloaden.

Werken mee aan dit initiatief

Vlaams Minister van Media