Tool

Codekinderen

Codekinderen laat leerlingen uit de lagere school kennis maken met de 'achterkant' van de apparaten die ze dagelijks gebruiken. Met dit lespakket kunnen kinderen proeven van programmeren en zo hun digitale talenten ontdekken. Alles komt aan bod: van digitaal spelen tot het schrijven van code. 

Met Codekinderen proeven leerlingen van verschillende apps, sites en programma’s die creatief en logisch denken stimuleren en die inzicht geven in de broncode achter de apparaten die ze dagelijks gebruiken. Met de toegankelijke aanpak van Codekinderen hopen we leerlingen enthousiast te maken voor programmeren en een eventuele drempelvrees bij leerkrachten weg te nemen. 

Wat is het doel van Codekinderen?

  • Jonge kinderen de kans geven hun digitale talenten te ontdekken en uit te bouwen. We vergroten zo de kans dat ze deze talenten later benutten in een baan in de ict.
  • Kinderen meer leren over de ‘achterkant’ van apparaten die ze goed kennen, zoals de iPad, smartphone en computer. Tijdens Codekinderen ontdekken ze dat wat op het scherm verschijnt, door mensen uitgedacht en gecreëerd is. Ze blijken er bovendien zelf een bijdrage aan te kunnen leveren. Naast consumenten, worden ze zo ook actieve producenten van hun eigen technische creaties.
  • Het creatief en logisch denken stimuleren en de samenwerking tussen leerlingen bevorderen.

Hoe werkt het?

Het lespakket Codekinderen is opgebouwd uit drie onderdelen. Vaak kunnen tools voor meerdere leerjaren worden ingezet. Er staat bij elke tool wel een suggestie voor welke leerjaren een tool het meest geschikt is. In de docentenhandleidingen bij de tools kan je hier meer informatie over vinden. 

  • Unplugged - In dit onderdeel leren kinderen hoe programmeren werkt, maar zonder gebruik te maken van een computer. De principes van programmeren worden zo heel helder en tastbaar.
  • Maken - in dit onderdeel gebruiken leerlingen 'gewone' objecten en maken die vervolgens interactief, of maken leerlingen animatiefilmpjes of apps. Zo leren ze dat programmeren niet een doel op zich is, maar een vaardigheid die je in staat stelt iets te bedenken en zelf te maken. 
  • Programmeren - in dit onderdeel zetten leerlingen aan de hand van opdrachten hun eerste voorzichtige stapjes op het gebied van programmeren door middel van het schrijven van code. De echte codekrakers kunnen ervoor kiezen extra lessen te volgen.

Bij elke activiteit staat een filmpje dat een beeld geeft van wat je met een tool of activiteit kan. Ter inspiratie voor de leerlingen en om ze te helpen om met een tool aan de slag te gaan. Onder het filmpje staan links naar de docentenhandleiding, lesbrief, eventuele werkbladen en linkjes naar websites van de tools of appstores waaruit de tools kunnen worden gedownload.

Werken mee aan dit initiatief

Kennisnet
CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.