Apestaartjarenonderzoek 4
Onderzoeksmonitor
8 mei 2012

Resultaten Apestaartjaren 4 (2012)

Apestaartjaren is een tweejaarlijks onderzoek naar het mediabezit en gebruik bij kinderen tussen 6 en 12 jaar en jongeren tussen 12 en 18 jaar in Vlaanderen. 
In 2012 stellen we vast dat kostprijs gebruik van nieuwe media bepaalt bij jongeren

Nieuwe media zijn onmisbaar in het leven van jongeren, maar het prijskaartje bepaalt in grote mate het bezit en gebruik ervan. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek over nieuwe media bij kinderen en jongeren. Jeugdwerknet, Graffiti Jeugddienst en de onderzoeksgroep MICT van Universiteit Gent bevroegen van oktober 2011 tot april 2012 286 kinderen en 1495 jongeren over hun mediabezit, mediagebruik en attitudes tegenover media.
 
Daaruit blijkt dat 81% van de bevraagde jongeren een smartphone heeft die online kan. Maar slechts 33% van de jongeren gebruikte de afgelopen maand ook effectief mobiel internet. De meest aangehaalde redenen om niet mobiel online te gaan zijn niet handig, te traag en vooral: te duur. Als jongeren mobiel online gaan, is dat bijna altijd via het gratis wifi-netwerk thuis, een (onbeveiligd) netwerk elders of met gratis internetsessies. 
 
De meeste jongeren beschikken ook niet over een iPhone of Blackberry, maar gebruiken goedkopere merken als Nokia (23%) en Samsung (49%), vaak onder invloed van de ouders die in de meerderheid van de gevallen de gsm (82%) en belkosten (52%) van hun kinderen betalen. Jongeren met een sociaal-economisch kwetsbare achtergrond hebben vaker een dure smartphone die online kan en betalen vaker hun eigen kosten.
 
Investeren in nieuwe media betekent dat er elders bespaard moet worden. In vergelijking met twee jaar geleden hebben nu minder jongeren een mp3-speler en een eigen tv op de kamer. In de plaats daarvan investeren ze liever in een multifunctioneel toestel als een laptop of smartphone, waarmee je tegenwoordig ook muziek kunt luisteren en video kijken.
 
Betalen voor muziek en films is ook eerder uitzondering dan regel. 82% van de jongeren gaat gratis (illegale) bestanden downloaden. Ook online streaming van muziek, videoclips en films is wijdverspreid. 
 
Nog opvallende conclusies uit het onderzoek: 1 op 5 jongeren heeft een tablet in huis, 80% logt dagelijks in op Facebook en de helft sms’t in de klas. 

Het rapport

Links

Werken mee aan dit initiatief