Onderzoeksresultaat

rePresent: Uitkomst dialoog tussen journalisten en jongeren met een migratieachtergrond

“Milieuvervuiling, ik lig daar ook van wakker, hé”

Jongeren met een migratieachtergrond vinden dat ze nauwelijks een stem krijgen in de nieuwsmedia. Als ze aan bod komen, is dat volgens hen vaak in een negatieve context. Daardoor ervaren ze negatieve gevoelens en voelen ze zich vaak geviseerd. Dit blijkt uit het onderzoeksproject rePresent, een dialoogtraject tussen 12 journalisten en 208 jongeren uit de stad Antwerpen. Dit werd uitgevoerd door StampMedia in samenwerking met het kenniscentrum Mediawijs. Het onderzoeksproject leidde tot 8 concrete tips voor journalisten.

"Wij zijn moslim. Inderdaad, wij zijn gelovig. Maar wij bestaan ook uit heel veel andere facetten. Vraag onze mening ook over andere dingen," aldus een jongere uit het onderzoek.

Jongeren willen een stem in het nieuws, en dan niet enkel als het over terreur of religie gaat. Het is voor hen belangrijk dat ze het woord krijgen bij alledaagse onderwerpen zoals onderwijs en gezondheid. De jongeren geven zelf enkele verklaringen voor de eenzijdige beeldvorming van jongeren en personen met een migratieachtergrond. Zo zouden de media te weinig kennis hebben over en te weinig contact hebben met andere culturen en religies.

Jongeren leggen de schuld ook wel voor een deel bij zichzelf. Jongeren zouden minder nieuws bekijken en daarom een minder belangrijke doelpubliek zijn voor journalisten. Hoewel ze nog geen deel uitmaken van de werkende bevolking, is dit in de nabije toekomst wel het geval. Het is dus belangrijk om nu al hun vertrouwen te hebben.

Journalisten reageren

Journalisten wijzen ook op de invloed van hun eigen netwerk. Dat bepaalt voor een groot deel wie er in het nieuws aan bod komt.

“Journalisten zijn nog altijd zoals ik: blank, niet-gelovig of christelijk, zonder bijvoorbeeld migratieachtergrond. Ik ben heel open-minded, maar ik ken eigenlijk niet zoveel jongeren, om eerlijk te zijn. Dus mijn netwerk, dat gaan ook mensen zijn die oer-Vlaams, blank en hoogopgeleid zijn. Als die mij tips geven, gaat dat ook ander nieuws zijn dan als jongeren mij een tip geven,” aldus Marijn Sillis, freelance journalist voor o.a. Gazet van Antwerpen.

Aanbevelingen voor nieuwsmakers

Als de afstand tussen jongeren en journalisten nog groter wordt, bestaat het gevaar dat jongeren volledig vervreemden van de Vlaamse nieuwsmedia en die media gaan wantrouwen. Het is belangrijk dat zoveel mogelijk personen in Vlaanderen zich herkennen in de Vlaamse media. Daarom kwamen de jongeren en journalisten samen tot 8 concrete aanbevelingen, uitgewerkt in leuke video’s die we dit voorjaar op de verschillende nieuwsredacties in Vlaanderen loslaten. Dit gaat van het opbellen van iemand met een migratieachtergrond die een mening heeft over milieuvervuiling tot het aanbieden van achtergrondinformatie bij elk nieuwsitem. Dit biedt de nuance waar jongeren naar op zoek zijn. Tot slot stellen jongeren voor om eens met hen  te praten in plaats van over hen. Want als je wil weten wat er leeft bij de jongeren, wie beter bevragen dan henzelf?

Meer weten?

Het onderzoek bestond uit een kwantitatieve bevraging, een focusgesprek over media en mediagebruik en een dialooggesprek met professionele journalisten. Julie De Smedt was onderzoeker/begeleider van rePresent.

Het volledige rapport vind je in bijlage en op www.stampmedia.be/represent.

Het Radio 1-programma Hautekiet ging met onderzoeker Julie De Smedt en de luisteraars in debat. Herbeluister de uitzending.

PS: Bijlagen kan je enkel downloaden als je ingelogd bent op de website. 

Werken mee aan dit initiatief