Netwerk- en inspiratiemoment videogames en meten van mediawijsheid

Dit netwerkevent brengt de onderzoekswereld en professionals uit het brede mediawijze werkveld samen. Vanwege het internationale karakter zal dit event doorgaan in het Engels.  

Je krijgt enerzijds een actueel overzicht van het onderzoek naar en de ontwikkeling van games in Vlaanderen. Anderzijds ontdek je verschillende modellen voor het meten van mediawijsheid. Een ideaal moment dus om inspiratie op te doen, je netwerk uit te breiden en plannen te maken voor nieuwe samenwerkingen.

De inschrijvingen voor dit event zijn gesloten. 

Dit evenement is een initiatief van Mediawijs in samenwerking met DiGRA Belgium, Gamefonds (VAF) en BelgianGames.  

Praktische informatie

Datum

donderdag 8 september 2022

Uur

16u00-21u00

Prijs

Gratis toegang, de inschrijvingen voor dit event zijn gesloten. 

Locatie

BeCentral

Kantersteen 10

1000 Brussel 

Vlak boven het station van Brussel-Centraal

Doelgroep

Professionals uit het werkveld en de mediasector, academici en onderzoekers. 

Programma

1. Inspiratiemoment videogames

 
16u-17u15
  • Introductie door Mediawijs (Andy Demeulenaere)
  • BelgianGames: De game-industrie in België (David Verbruggen)
  • DiGRA Belgium: Game-onderzoek in Vlaanderen (Lars de Wildt)
  • Gamefonds (VAF): Het bevorderen van de ontwikkeling van games in Vlaanderen (Youri Loedts)
17u15-18u  Open vloer

2. Diner & netwerkmoment

 
3. Inspiratiemoment meten van mediawijsheid  

19u30-21u

  • Introductie door Mediawijs
  • SMILE-model door Lara Scheurs (KU Leuven) 
  • ySKILLS-model door Joyce Vissenberg (KU Leuven)
  • DigIQ door Dian de Vries (Universiteit van Amsterdam) 
21u-22u

Receptie

Inspiratiemoment videogames

Jaar na jaar blijft de game sector groeien. Wereldwijd is de omzet van games zelfs groter dan die van de film- en muzieksector samen. Maar hoe ziet de Belgische game sector eruit? Welke organisaties en bedrijven moet je zeker kennen?

We geven je een kort overzicht van de game onderzoekers in Vlaanderen en België, hoe ze georganiseerd zijn en wat de game sector voor hen kan betekenen.

Het Gamefonds (VAF) werd in 2012 in het leven geroepen om de ontwikkeling van games in Vlaanderen te bevorderen. Hierdoor kunnen jaarlijks heel wat Vlaamse game ontwikkelaars hun game op de markt brengen. In deze sessie geven we je meer info over de mogelijkheden.

Tijdens de open vloer nemen enkele deelnemers zelf het woord om hun project, organisatie, onderzoek, ... toe te lichten. Zo krijg je een beter idee over wie allemaal aanwezig is en wat ze misschien wel voor jou kunnen betekenen.

Inspiratiemoment meten van mediawijsheid

We gaan in op verschillende modellen die bestaan om mediawijsheid, of de impact van mediawijze initiatieven, te meten. 3 experten nemen het woord en doen hun eigen onderzoek of project uit de doeken. We gaan met alle aanwezigen in gesprek om mogelijke samenwerkingen te exploreren, inzichten uit te wisselen, …

Men verwacht dat mediawijsheid een sleutelrol speelt in het tegengaan van de negatieve effecten van sociale media, hier is echter geen systematisch bewijs voor. Lara Scheurs ontwikkelde het SMILE-model, waarin een empowerment- en een ontwikkelingsproces voor mediawijsheid worden vooropgesteld.

In de huidige digitale samenleving worden mediawijsheid en digitale vaardigheden steeds belangrijker. Het Europese ySKILLS-onderzoeksproject heeft als doel de digitale vaardigheden van jongeren te stimuleren zodat ze de vele voordelen en kansen die het internet te bieden heeft, optimaal kunnen benutten. Joyce Vissenberg licht de ontwikkeling en toepassing van het model toe.

We weten dat het belangrijk is om digitale competenties te meten. Maar hoe doen we dat op een betrouwbare manier? Dian de Vries vertelt over de DigIQ: een wetenschappelijk gevalideerd instrument om digitale kennis en digitale vaardigheden te meten.