Winnaars MediaMasters Pilootproject zijn bekend

Nieuws

Winnaars MediaMasters Pilootproject zijn bekend

In de week van 18 tot en met 25 november namen 30 klassen in Vlaanderen en Brussel deel aan het MediaMasters Pilootproject. Na een spannende week met heel wat mediamissies weten we welke klas de meest mediawijze klas is geworden.

Winnaars MediaMasters Pilootproject

Alle kinderen verdienen de titel 'MediaMaster' en een diploma.

  1. De klas van Juf Lien Rondou uit de Leefschool De Oogappel Gent is de winnaar van het MediaMasters Pilootproject. Zij winnen het bezoek aan VRT.  Proficiat!
  2. Op de tweede plaats staat de klas van Meester Kristof De Kerpel van Vrije Basisschool Beke in Zomergem en wint de workshop van Jekino.
  3. De derde prijs gaat naar de klas van Juf Judith Maris van de Freinetschool De Pit in Diest. Zij winnen de workshop van Mediaraven.

Wil je volgend jaar eventueel met jouw klas meedoen aan MediaMasters? Vul dan zeker dit formulier in. Zo krijgen wij ook zicht op het aantal geïnteresseerden.

Het pilootproject komt tot stand met de steun van Evens Foundation en Mediawijzer.net  en in samenwerking met Adlit / CEPEC-UGent, Evy Raes, Gezinsbond, Het Archief voor Onderwijs, Jekino, Mediaraven, Privacycommissie, Provinciaal Veiligheidsinstituut Antwerpen, Sensoa, VAD, Vlaamse Regulator voor de Media, VRT.

Wat is MediaMasters?

MediaMasters is een project van Mediawijzer.net, het Nederlands Netwerk voor Mediawijsheid, en is al aan zijn zesde editie toe. In 2015 waren er meer dan 100.000 leerlingen ingeschreven.

Vijf schooldagen lang speelt een klas één uur per dag samen MediaMasters. Elke speldag start met een korte aflevering op het digibord. Daarnaast gaan de leerlingen zowel in de klas als thuis aan de slag met de Joker Opdrachten. Dit zijn opdrachten over mediawijze thema’s zoals privacy, cyberpesten, programmeren, betrouwbaarheid van bronnen en het zelf creëren van content. Tijdens deze opdrachten moeten kinderen overleggen, samenwerken, zelf media maken, media interpreteren en nemen zij het eigen mediagedrag onder de loep.