Vanuit een bezorgdheid over het welzijn van kinderen en jongeren rijst steeds meer de vraag of het nodig is om een minimumleeftijd van 16 jaar voor sociale media in te voeren in Vlaanderen of België. Als Vlaams Kenniscentrum Digitale en Mediawijsheid krijgt Mediawijs daar heel wat vragen over. Het antwoord op die vragen is jammer genoeg niet eenvoudig.
Officieel mogen kinderen pas vanaf de leeftijd van 13 jaar een account aanmaken op sociale media. In de praktijk zijn veel kinderen onder de 13 jaar al actief op sociale media. Welke rol heb je als ouder, opvoeder of professional in dat verhaal? Mag je een oogje dichtknijpen?
Uit cijfers van Statbel (2019) blijkt dat 15% van de beroepsbevolking in België actief is in de sector van gezondheidszorg en maatschappelijke dienstverlening. Een groot deel onder hen worstelt met de digitalisering in hun job, die sinds de coronacrisis in een stroomversnelling is geraakt. Welke uitdagingen zien we en hoe kunnen we hen ondersteunen?
Bang zijn voor verandering, weinig digitale competenties hebben, vasthouden aan de dingen die je kent en gewoon bent … Er zijn verschillende redenen waarom mensen het soms moeilijk vinden om digitalisering op het werk te omarmen. Wil je digistarters in je organisatie ondersteunen? Probeer dan in de eerste plaats hun motivatie te verhogen. Lees hier hoe je dat doet.
Wil je de digitale competenties van je medewerkers vergroten? Dan moet je in eerste instantie herkennen of mensen op digitaal vlak wat hulp kunnen gebruiken. Ontdek op welke signalen je best let en kom meer te weten over mogelijke verklaringen waarom iemand digitaal minder vlot is.
Hoe breng je helder in kaart hoe het staat met de digitale vaardigheden en mediawijsheid van individuen of organisaties? En hoe meet je of de digitale vaardigheden en het zelfvertrouwen van mensen ook effectief toenemen via digitale vaardigheidstrajecten of -trainingen?
Als leidinggevende is het jouw taak om ervoor te zorgen dat je medewerkers al het nodige hebben om hun job goed en graag uit te oefenen. Digitale competenties hebben daar een groot aandeel in. Welke stappen zet je best om de digitale competenties van je medewerkers te versterken?
Sommige digitale vaardigheden zijn cruciaal om je werk goed te kunnen uitvoeren. Naast de digitale basisvaardigheden die in elke professionele context van toepassing zijn, zijn er ook een aantal basiscompetenties die specifiek van belang zijn in de zorg- en welzijnssector. Deze combinatie van kennis, vaardigheden en attitudes is essentieel voor kwalitatieve zorg en ondersteuning. Lees hier om welke competenties het gaat en hoe die in de praktijk hun nut bewijzen.
“Kunnen we alles niet gewoon laten zoals het was?” Ook bij de digitalisering van werkwijzen en processen duikt die vraag al eens op. Niet iedereen kan het nodige aanpassingsvermogen daarvoor opbrengen. Hoe ga je als organisatie om met weerstand bij je medewerkers tegenover digitalisering? En zijn er manieren om dit te voorkomen?
Wil je de digitale competenties van medewerkers in je organisatie versterken? Met een duurzaam beleid rond digitale competenties stimuleer je hen om ook op lange termijn te blijven investeren in hun vaardigheden. Ontdek hoe je daar in 5 stappen werk van maakt.
Ook in de zorg- en welzijnssector kunnen digitale tools veel voordelen opleveren voor zorgprofessionals en patiënten. Het belang van digitale competenties neemt daardoor almaar toe: hoe beter die competenties ontwikkeld zijn, hoe makkelijker zorgmedewerkers de vruchten kunnen plukken van de digitalisering in de sector.