Ketnet stelt digitaal najaar voor: innovatief, mediawijs en op kindermaat

Nieuws

Ketnet stelt digitaal najaar voor: innovatief, mediawijs en op kindermaat

Op zondag 16 september geeft Ketnet de aftrap van zijn najaar met de Ketnet Kick-off, maar vandaag werd alvast het digitale najaar van Ketnet voorgesteld. Samen met Mediawijs organiseerde Ketnet een panelgesprek rond mediawijsheid. Jelle Mels (Karrewiet) modereerde het gesprek met in het panel verschillende experten: Sam Ickx (digitaal aanbodverantwoordelijke Ketnet), Dr. Joris Van Ouytsel (Universiteit Antwerpen), Bert Pieters (Mediawijs), Lobke Gielkens (mama-blogster).

Ketnet kent een lange traditie van digitale innovatie met in 2004 de KetnetKick, het Ketprofiel in 2012 en interactieve fictie rond De Regel van 3S in 2017. Dit najaar pakt Ketnet uit met heel wat digitale initiatieven met extra aandacht voor mediawijsheid. 

“Ketnet wil er zijn voor kinderen in ieder aspect van hun leven en dit ook op digitaal vlak. Al 20 jaar zetten we in op het aanbieden van een innovatief aanbod op kindermaat en dat in een veilige omgeving. We laten ons hierbij omringen door die partners in het veld die de nodige expertise hebben zoals Mediawijs. We zijn dan ook ontzettend fier op de digitale projecten die we dit najaar lanceren" Maarten Janssen, Netmanager Ketnet

Jongeren tussen 9 en 12 jaar spenderen veel tijd online. Het internet biedt hen dan ook een schat aan kansen en eindeloos entertainment. Ze leren gelijkgestemden kennen op social media, worden geïnspireerd door influencers op Instagram, ontplooien hun talenten via Tik Tok en lachen zich te pletter met grappige YouTube-filmpjes.

Tegelijk botsen ze in hun digitale wereld soms op vragen. Vanaf welke leeftijd mag je op Snapchat bijvoorbeeld? Of wat als je in een game moet betalen om verder te spelen? Helaas krijgt de jeugd soms ook te maken met ernstige problemen zoals online pesterijen of een gehackt account.

In @elindo sprokkelt Elindo Avastia al het leukste van het internet bij elkaar; hij luistert naar straffe getuigenissen en zoekt samen met de jongeren en een panel van tieners met wat meer ervaring naar antwoorden op hun vragen. Tinne Oltmans (Ghost Rockers), Laura Govaerts (MNM-dj), Jesper Feyaerts (broer van Fabian Feyaerts) en Tik Tokkers Maud Van der Vorst en Steffi Mercie zorgen voor de zotte testjes, grappige challenges en hilarische pranks. 

@elindo gidst jongeren op een leuke manier doorheen hun soms complexe digitaal leven. Dit programma is een samenwerking van Ketnet en Mediawijs.

‘We hechten veel belang aan de samenwerking met Ketnet zodat het inhoudelijke werk dat we met Mediawijs leveren: het vertalen van de inzichten uit onderzoek en de expertise van experten op maat van kinderen, de juiste doelgroep kan bereiken. Een programma zoals @elindo, maar ook de mediawijze week van 'De Schaal van M' zijn mooie kansen om kinderen de juiste inzichten en weetjes mee te geven waar we vanuit Mediawijs uiteraard graag aan meewerken.’ Elke Boudry, pers- en communicatieverantwoordelijke Mediawijs 

'Toen ik benaderd werd om mee te werken aan dit programma zei ik meteen volmondig: JA! We zitten allemaal op het internet en op social media en we laten zonder problemen onze kinderen er van meegenieten. Veel kinderen weten hoe leuk het internet is, maar zien niet altijd de gevaren ervan. De ouders zien daarentegen vaak de gevaren, maar weten vaak niet hoe leuk het internet kan zijn. Ik denk dat dit programma op het juiste moment komt! We worden steeds afhankelijker van het sociale web en ik denk dat het heel goed is om de Ketnetters alles mee te geven om zich goed en zonder zorgen op het web te kunnen gedragen! ' Elindo Avastia

Ook Minister van media Sven Gatz en Minister van onderwijs Hilde Crevits steunen dit programma volop.

“Kinderen en jongeren hebben nood aan de juiste vaardigheden, inzichten en attitudes om voluit te kunnen participeren aan de digitale samenleving. En dat doen ze best samen met hun (groot)ouders. Dat Mediawijs en Ketnet zowel voor @Elindo, als voor De Schaal van M de handen in elkaar slaan, zorgt ervoor dat er weer meer dan tienduizend gezinnen aan de keukentafel met elkaar kunnen afspreken hoe ze samen mediawijzer worden. En dát is een aanpak die echt werkt!" Minister van media Sven Gatz

“Als minister van onderwijs vind ik het thema mediawijsheid uiteraard bijzonder relevant. Ik ben dan ook bijzonder blij dat Ketnet en Mediawijs met het programma @elindo hun steentje bijdragen om kinderen te laten bijleren over mediawijsheid. Bijkomende troef is dat  leraren dit programma kunnen gebruiken tijdens de lessen via 'Het archief voor Onderwijs'. Minister van onderwijs Hilde Crevits

@elindo: vanaf maandag 17 september, van maandag tot en met donderdag omstreeks 18.40 uur op Ketnet, ketnet.be en de app.

Buck The Game

Dit najaar komt de televisiereeks Buck op het scherm, een reeks van de makers van W817. In dit ‘coming of age’ verhaal volgen we de onopvallende en onzekere Elias die worstelt met zijn leven als puber. Hij vindt afleiding in zijn computerspel waarin zijn digitale held commandant Buck hem nooit in de steek laat. Als hij speelt hoeft hij zich niks aan te trekken van zijn twee oudere zussen, Laura en Hanne, de bully Dylan, zijn alleenstaande moeder, de nieuwe school… de wereld. Op zijn kamer stoort niemand hem. Tot op een dag niemand minder dan Buck in levende lijve aan zijn bed staat.

De serie Buck speelt zich af op aarde. De kijkers zijn er getuige van dat onze digitale held commandant Buck tevergeefs probeert terug te keren naar zijn planeet Malmek. Maar ondertussen verstrijkt de tijd en beleeft Buck de gekste avonturen met Elias en zijn gezin.

In Buck The Game, gratis beschikbaar als app voor tablet en smartphone op iOS en Android, ontdek je wat er ondertussen gebeurt op Malmek. Je treedt er als speler toe tot de vermaarde Orion-academie en helpt je vrienden Jim en drone C2PE om de geheimen van de planeet te ontrafelen. Terwijl je met je eigen avatar de diverse 3D-werelden verkent, los je uitdagende puzzels op met als belangrijkste doel general Lankey en zijn Karpianen te verslaan. Als dat lukt ben jij de nieuwe leider van Orion-academie.

Dit unieke spel, dat nauw aansluit bij de Ketnet-reeks, is ook speelbaar in augmented reality. Met de afdrukbare ‘marker’ tover je de werelden tevoorschijn in je eigen omgeving en maak je de ontdekking ervan nog fascinerender. Ketnet biedt hiermee een unieke ervaring en maakt op die manier dit soort vernieuwende technologie breed toegankelijk bij kinderen.

Buck The Game is een game van Ketnet, ontwikkeld door Cyborn i.s.m. Zodiak met steun van het VAF.

'Ketnet toont met Buck The Game dat het blijft inspelen op nieuwe trends in de gamewereld. Net zoals we eerder al innoveerden met interactieve fictie rond De regel van 3S, is ook dit een mooie vertaling van een lokale reeks naar een interactieve spelbeleving. Via augmented reality tovert de speler de planeet Malmek tevoorschijn in de eigen omgeving. Een fascinerende ervaring.' Sam Ickx - digitaal aanbodverantwoordelijke Ketnet

Buck The Game: vanaf eind november beschikbaar voor IOS en Android.

Digitale aanpak 4eVeR

Het vierde seizoen van 4eVeR, de realistische fictiereeks van Ketnet die net als D5R moeilijke onderwerpen bespreekbaar maakt, is nu ook te volgen op een gloednieuwe 4eVeR-zone in de Ketnet-app en op Ketnet.be. Fans kunnen er niet enkel naar de nieuwste aflevering kijken, maar krijgen er ook elke dag in een chronologische feed updates met vele extra’s over de reeks en de personages.  Ketnetters kunnen er hun mening geven rond vele herkenbare thema’s uit de reeks en de vele video’s, foto’s en quotes liken met de emoji die zij kiezen.

Met deze nieuwe zone biedt Ketnet een handig alternatief voor sociale media, met dezelfde interactieve toepassingen in een veilige Ketnet-omgeving en nog meer 4eVeR-extra’s. We werken voor deze pagina samen met Awel, op die manier kunnen we nog meer digitaal in interactie gaan over de moeilijke onderwerpen die in de reeks worden aangeraakt.

4eVeR seizoen 4 vanaf maandag 24 september van maandag tot en met donderdag omstreeks 19.40 uur. 

De schaal van M

Dit najaar starten Ketnet en Mediawijs met een tweede editie van ‘De schaal van M’. Ketnet werkt op deze manier samen met het onderwijs. In de week van 5 tot en met 9 november dagen Ketnet en Mediawijs 10- tot 12-jarigen uit in een online-spel en gaan we op zoek naar de ‘Meest Mediawijze klas van Vlaanderen'. Vorig jaar was de actie een groot succes met 10.000 deelnames van kinderen en 500 klassen. 

‘De schaal van M' is een online mediawijs-spel dat onder meer gaat over online-reclame, privacy en netiquette en voorziet een reeks 4eVeR-webisodes en leuke uitdagingen die kinderen in klasverband en / of individueel kunnen aangaan.

Registreren kan met je vijfde of zesde leerjaar via www.deschaalvanm.be

Web-only content

Ketnet is al jaren geen televisiezender meer maar hanteert een 360°-aanpak. Ook dit jaar zetten we sterk in op de uitbouw van onze digitale poot. Zo brengen we heel wat web-only content. Iedere woensdag is er Shout-out een interactieve show online waarin we in gesprek gaan met de Ketnetters. Campus 12, onze nieuwe fictiereeks, kreeg deze zomer alvorens het op antenne kwam een digitale beleving met vlogs van Jasper de hoofdrolspeler. Ook wanneer de reeks, die van maandag tot donderdag loopt, op antenne even stopt, kunnen de Ketnetters tijdens het weekend online nog meer volgen met de vlog van Sam & Emilie. Dit najaar lanceren we ook Bokstutorials. In december stopt de reeks, maar we laten de fans niet op hun honger zitten tot najaar 2019. De beleving zal online verder doorlopen met web-only content met verhalen die op zichzelf staan en die enkel online gevolgd kunnen worden.

Vlogs is een format waar we bij Ketnet al enkele jaren op in zetten. Vloggers zijn immens populair bij kinderen. Door het aanbieden van vlogs met Ketnet-gezichten zoals Zita Wauters en Junes Callaert bieden we een kindvriendelijk alternatief voor ontwikkelingen die zich voordoen op de internationale markt. De vlogs worden synchroon aangeboden op Ketnet.be, de Ketnet-app en op het YouTube-kanaal van Ketnet.