Campagne "Denk na voor je iets online zet"

Nieuws

Campagne "Denk na voor je iets online zet"

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits lanceerde vorige week -  i.s.m. Mediawijs.be, het Departement Onderijs, Canon Cultuurcel, EMSOC, de Privacycommissie, Child Focus en het SPION-project - een nieuwe campagne over online privacy. De nieuwe campagne wil leraren en leerlingen uit het secundair onderwijs sensibiliseren rond de thematiek van online privacy in de klas. Dat gebeurt onder het motto : “Denk na voor je iets online zet”. Het doel is kinderen en jongeren vaardigheden bij te brengen zodat ze zich verantwoord en veilig op het internet kunnen begeven.  Voor de campagne is er het nieuwe boek Mediawijs Online, er is een nieuw lespakket online privacy, een privacy handleiding voor leraren en de affiche “EHBO kit voor privacy en sociale media”. Alle secundaire scholen hebben recent het nieuwe lesmateriaal ontvangen.

Jongeren groeien op in een digitale wereld en dat is een goede zaak. Jongeren maken op school en in hun vrije tijd vaak gebruik van sociale media. Die sociale media geven jongeren de toegang tot een wereld van informatie en nieuws. Het is een verhaal van kansen en van talentontwikkeling.

Omgaan met privacy op sociale netwerksites is een belangrijke uitdaging op dit moment. Scholen hebben daarbij een belangrijke rol te spelen. Het werken aan digitale competenties, mediageletterdheid en ICT-vaardigheden maakt sinds 2007 deel uit van de eindtermen. Leerlingen moeten ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier kunnen communiceren.      

Toolkit Online Privacy

In het kader van deze campagne ontvangen alle secundaire scholen een kant-en-klaar pakket waarmee leerkrachten eenvoudig met online privacy in de klas aan de slag kunnen gaan. Het pakket bestaat uit het boek “Mediawijs Online” van het kenniscentrum mediawijsheid (www.mediawijs.be), een privacyhandleiding voor leraren, drie lespakketten (een leerlingen- en lerarenbundel) over inhouds- en contactrisico’s op sociale media en een affiche "EHBO-Kit voor scoiale media" van EMSOC. De handleiding en de lespakketten werden door de Universiteit Gent ontwikkeld en wetenschappelijk gevalideerd. Je kan een online versie van het lespakket terugvinden op Klascement. Een digitale versie van de affiche  "EHBO-Kit voor scoiale media" van EMSOC kan je via mail opvragen.

Wedstrijd

Naast het informatief en educatief luik wil de campagne ook sensibiliseren via een wedstrijd. Voor de wedstrijd kunnen scholen klassikaal deelnemen. Door samen een aantal opdrachten tot een goed einde te brengen, worden jongeren gestimuleerd om in de klas na te denken en te spreken over het thema online privacy. Deze wedstrijd loopt tot 15 januari 2015. Tijdens deze periode moet de klas opdrachten kiezen uit onderstaande lijst:

  1. Master Find: de deelnemende klassen spelen het online game Master Find van Child Focus. Het resultaat van het spel moet worden gedocumenteerd aan de hand van foto’s of een filmpje.
  2. Privacy Laboratorium: klassen sporen verschillende privacyproblemen op die door het gebruik van sociale media kunnen ontstaan en zoeken naar creatieve oplossingen voor deze problemen. Meer informatie over deze opdracht is te vinden op www.ikbeslis.be
  3. Quiz: klassen maken zelf een online quiz, die minstens 20 vragen bevat over zowel inhouds- als contactrisico’s.

Op de volgende Safer Internet Day (10 februari 2015) wordt bekendgemaakt welke klas wint.

Meer informatie, het wedstrijdreglement en registreren kan via de wedstrijdpagina: www.ond.vlaanderen.be/wie-ben-jij-online

Partners