Over likes, shares en sociale media

Met jouw smartphone ben je tegenwoordig overal, altijd en met alles en iedereen verbonden. Via tal van  sociale netwerken (of kanalen) zoek en deel je informatie, nieuws, foto's, filmpjes, reacties, noem maar op. Die verzameling van kanalen noemen we ook wel sociale media. Maar waar komen die sociale media eigenlijk vandaan? Wat zijn de risico's en gevaren, maar even goed de voordelen? Hoe hebben ze ons (surf)gedrag beïnvloed? Ontdek dit alles en meer in het dossier sociale media. 

Vragen over sociale media? Contacteer onze experten Hadewijch Vanwynsberghe of Karen Linten.

Wat zijn sociale media? 

Social media is een verzamelnaam voor alle online platformen en kanalen die interactie tussen de gebruikers mogelijk maken. Gebruiker op social media staan met elkaar in verbinding, bijvoorbeeld door online ‘vrienden’ met elkaar te worden en kunnen zo communiceren.

Op sociale media deel je informatie, verhalen, kennis en ervaringen met elkaar: bijvoorbeeld een foto, nieuwtje of filmpje. Anderen kunnen daarop reageren en/of de informatie ook delen. Steeds vaker worden social media ingezet als marketingmiddel.

6 veelgestelde vragen over sociale media

We betalen voor sociale media niet met 'echt geld', maar met onze persoonlijke gegevens. Een sociaal media platform (zoals bijvoorbeeld Facebook) haalt geld op door die gegevens door te verkopen aan andere bedrijven, die ons dan gepersonaliseerde, gerichte advertenties voorschotelen.

Bij de meeste sociale media is de leeftijdsgrens 13 jaar. Dat komt omdat zo goed als alle sociale media uit de Verenigde Staten komen (Twitter, YouTube, Facebook, Instagram, Snapchat, Tumblr, …). En hun wet zegt dat je geen persoonlijke informatie mag delen online zolang je geen 13 jaar oud bent.

Alles wat online over jou terug te vinden is, vormt je online identiteit. Het is het geheel van zaken waarmee je jezelf representeert naar anderen toe. Of je dit nu wil of niet, iedereen heeft zo’n identiteit als je online actief bent. Hoewel je online identiteit grotendeels een representatie kan zijn van jouw offline identiteit, biedt het ook de mogelijkheid om jezelf online (iets) anders voor te doen dan in werkelijkheid. Lees meer.

De meeste social-mediakanalen werken met een feed. Dit is gebaseerd op een algoritme. Wanneer een bepaald kanaal steeds vaker wordt gebruikt, dan wordt het algoritme in principe getraind. Het kanaal merkt op een gegeven moment wat de gebruiker leuk vindt op basis van likes, reacties en shares. Daarom is het algoritme voor iedere gebruiker verschillend.

Onderzoek toont aan dat er geen éénduidig effect is van sociale media op ons mentaal welzijn. Toch is het interessant om zich te hebben op hoe ze ons denken op een positieve of negatieve manier kunnen beïnvloeden.

Sociale media hebben de wereld op veel manieren veranderd. Nieuws is daarbij geen uitzondering. Hoe is onze nieuwsbeleving geëvolueerd sinds de komst van sociale media? Lees meer.

Sociale media in cijfers

84%

van de Vlamingen

gebruikt dagelijks een of meerdere sociale media kanalen of chatdiensten. Lees meer.

80%

van de Vlamingen

gebruikt minstens 1 regeltje om die schermtijd onder controle te krijgen. Lees meer.

60%

van de Vlamingen

gebruikt wekelijks sociale media als bron van nieuwsconsumptie. Lees meer.

 

Interessante onderzoeken

Kom meer te weten over het mediagebruik van kinderen tussen 6 en 18 jaar.

Hoe staat het vandaag met het media- en ICT-gebruik in Vlaanderen?

Verslaafd aan je scherm?

Heb je de indruk dat je teveel tijd doorbrengt aan al die duizend-en-een sociale media apps en websites? Je bent heus niet alleen. In ons dossier digitale balans vind je tips om te werken aan je schermtijd.