"Als het nieuws belangrijk is, zal het mij wel vinden" - Deel II

Als het nieuws belangrijk is, zal het mij wel vinden
Vorming
27 september 2017

"Als het nieuws belangrijk is, zal het mij wel vinden" - Deel II

Deze befaamde quote van Brian Stelter, een Amerikaanse student, vat het helemaal samen. "Belangrijk nieuws is nieuws dat circuleert binnen mijn sociaal netwerk, nieuws dat gedeeld wordt door mijn Facebookvrienden of besproken wordt op mijn Twittertijdlijn."

Dit was de opzet van de studiedag die Mediawijs eind december 2016 organiseerde in samenwerking met de VRT en MediaNet Vlaanderen.

Hoe bereiken we jongeren? Kunnen we jongeren nog binden aan onze merken of zijn zij vooral gebonden aan sociale media? Welk nieuws maken we voor hen? Een jaar later nemen we opnieuw polshoogte. Dit keer valt de studiedag binnen ons jaarlijks Vlaams Mediawijs Congres

Verwacht jullie aan een goed gevuld programma met inzichten uit de praktijk en Q&A met jongeren. We laten eerst onze Noorderburen aan het woord en kijken dan wat er beweegt in Vlaanderen. Na een korte pauze laten we jullie speeddaten met nieuwswijze jongeren. Aan de hand van gerichte vragen en onder strakke regie zullen jullie die dag met hen van gedachten kunnen wisselen over nieuws, what else? ;-)

Datum: 27 september 2017

Programma:

12u30 Onthaal

13u00 Algemene introductie Vlaams Mediawijs Congres + introductie studienamiddag nieuws & jongeren 

13u30 Keynote: Lara Ankersmit 

Lara Ankersmit is Head of Digital bij de NOS waar zij verantwoordelijk is voor alle digitale en mobiele producten. Als Hoofd Digitale Media leidt zij de ontwikkeling en innovatie van digitale producten en apps. Haar focus is vooral op user experience, technische innovatie en het bereiken van een bredere gebruikersgroep.

14u30 Vier praktijkvoorbeelden uit de sector:

  • Fran De Vriese licht toe wat VRT voor jongeren in petto heeft; 'Klaar'. De lancering van nieuws voor jongeren van het secundair onderwijs.
  • Greet Claes van Ring TV gaf leerlingen van de 3de graad secundair onderwijs de opdracht op zoek te gaan naar nieuwswaardige gebeurtenissen. Hun content kreeg een plaatsje in het journaal. 
  • Maarten Schenk is de ontwikkelaar van Trendolizer, een engine om trending content op te sporen op het internet. Eén van de toepassingen ervan is het vroeg opsporen van fake nieuws. 
  • Nog te bepalen

15u30 Pauze

16u00 Speeddates met jongeren: Enkele nieuwswijze jongeren staan ter beschikking om het met jullie te hebben over wat hen bezig houdt en wat zij verwachten van nieuws. 

17u00 Wrap-up + walking dinner

Praktisch:

Inschrijven is verplicht! Kies op het formulier of je je inschrijft voor de namiddag met/zonder walking dinner en debat. Vervolgens geef je expliciet aan dat je de sessies "cases nieuws voor en door jongeren" en "speeddates nieuws voor en door jongeren" zal volgen. Tussen haakjes staat telkens ook dat het over het traject voor de mediasector gaat. En voila, indienen maar!