Artikel
2017
Campagne 'Mediamissie' Mediawijs lanceert in het najaar van 2017 een campagne met als werktitel ‘De Mediamissie’ . Met deze campagne wil Mediawijs de mediawijsheid in Vlaanderen verhogen. De centrale doelgroep van de campagne is kinderen van 10-12...
Praktijk
februari 2017 - april 2017
Een scheldpartij, een giftige opmerking over hoe je eruit ziet, een haatbericht over je religie of geaardheid. Jongeren worden online vaker met haatspraak geconfronteerd dan je denkt. Samen met jonge vloggers & YouTube creators maakt de vlogwedstrijd Weetewa elk jaar 1 jongerenthema extra...
Met de opkomst van digitale technologieën is een nieuwe vorm van pesten ontstaan: cyberpesten. Cyberpesten en offline pesten vertonen veel gelijkenissen, maar er zijn ook unieke eigenschappen van cyberpesten die belangrijke implicaties hebben voor de aanpak ervan. Zo kan cyberpesten 24/7...
Vorming
3 mei 2017

Vraag het de mediaprofessional. Alles wat leerlingen willen weten over ‘Fake news’.

Media
15 februari 2017
De ‘Safety planner’ of Veiligheidsplanner is een tool die in het Verenigd Koninkrijk ontwikkeld werd door South West Grid for Learning en die verplicht is voor elke organisatie die internet aanbiedt binnen zijn werking. Dit veiligheidsplan heeft als...
Dossier
2016
Het Mediawijs Competentiemodel beschrijft de competenties die je nodig hebt om mediawijzer te worden. Het is een vertrekpunt om beleid, onderzoek, tools of praktijken over mediawijsheid te ontwikkelen, uit te voeren of te evalueren. Hoe ga je ermee aan de slag? Stap 1 Maak het model voor elke...
Nieuws
Tv, internet, sociale media, games … spelen een belangrijke rol in het leven van kinderen en jongeren. De meeste ouders zien het mediagebruik van hun kinderen als positief, maar ook als een uitdaging. Veel ouders hebben het gevoel onvoldoende ‘mee’ te zijn. Mediawijs lanceert daarom samen met meer...