Wai-not

Website

Jongeren met een (verstandelijke/meervoudige) beperking ondervinden vaak problemen op het reguliere internet. Toch hebben ze dezelfde behoefte om te gamen, contact te zoeken of te communiceren via dit medium als hun leeftijdsgenoten.

Voor kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking en hun begeleiders.

WAI NOT preview website

WAI-NOT is een laagdrempelige en veilige website met auditieve en visuele ondersteuning indien nodig. Begeleiders van mensen met een beperking kunnen een handleiding en instructiefilmpjes raadplegen.

Teaser WAI-NOT

Wat komt aan bod

Op WAI-NOT vind je interactieve, communicatieve, interactieve en (re)creatieve modules.

Zo kan je:

  • Een mail, een e-card, een sorrybrief of een luisterbericht versturen.
  • Chatten in een tekst-, picto of videochat om met vrienden in contact te blijven.
  • Foto's of berichtjes posten op je eigen pagina via Mijn WAI-NOT, een veilig sociaal netwerk waar je ook berichten van je vrienden terug kan vinden.
  • Nieuwsberichten lezen in duidelijke taal en met aantrekkelijke foto’s, ondersteund met pictogrammen en spraakondersteuning.
  • Recepten en knutselopdrachten uitvoeren die je stap voor stap kan volgen.
  • Spelletjes spelen.

Zo gebruik je het

  • Aanmelden doe je (na gratis te registreren) via een gebruikersnaam en wachtwoord.
  • Na aanmelding (eventueel door een leerkracht/begeleider), klik je op je herkenbare profielfoto. Gebruikers voeren dan zelf een prenten-/letterwachtwoord in.

Leerkrachten/begeleiders maken via een eigen admin gebruikers en gebruikersgroepen aan. Zij kunnen ook:

  • Een chatkamer (tekst, picto of video) maken en modereren voor de eigen school, klas of leerling(en).
  • Een privéruimte maken voor een toegankelijke voorstelling van hun eigen school.
    • Enkel leden van de eigen school zien nieuwtjes en activiteiten.
    • Iedere registratie wordt steeds eerst goedgekeurd.

Dit heb je nodig

WAI-NOT.be is een officiële website van de Vlaamse overheid, uitgegeven door het Departement Onderwijs en Vorming