Wat is influencer marketing?

Dit artikel is deel van Reclame?Wijs!

Vroeger wilden kinderen steevast iets als ‘dierenarts’ of ‘astronaut’ worden, vandaag hoor je steeds vaker het woord ‘influencer’. Niet zo vreemd, als je weet dat influencers ook in Vlaanderen ontzettend populair zijn. Sommigen verdienen daar zelfs aardig wat geld mee, allemaal dankzij influencer marketing. Hoe dat in z’n werk gaat? Je leest het hier.

Wat is een influencer?

Een influencer is iemand met een groot aantal volgers op sociale media, die op regelmatige basis foto’s of filmpjes deelt. Veel influencers hebben expertise in een specifiek domein (bv. mode, fitness, voeding, games, …). Hun volgers vertrouwen op die kennis en kijken naar hen op. Vaak hebben volgers ook het gevoel dat ze een persoonlijke band hebben met de influencer.

Influencers zijn niet alleen bij kinderen populair, maar ook bij jongeren en volwassenen. Uit het recente Digimeter-onderzoek (2020) blijkt dat 65% van de 16-24-jarigen en 36% van de 25-34-jarigen één of meerdere influencers volgt. Ze doen dat vooral op Instagram, YouTube, Facebook en TikTok.

Waarom adverteerders gek zijn op influencers

Ook in de marketingwereld zijn influencers heel geliefd. Adverteerders zijn immers steeds op zoek naar nieuwe manieren om consumenten te bereiken, en sinds een tijdje leunen ze daarvoor ook op influencers. Met goede reden, want je raadt het al: influencers hebben invloed. Hun volgers gebruiken maar al te graag dezelfde producten of diensten als hun idolen.

Hoe maken influencers reclame?

Influencers maken reclame op een manier die consumenten als minder storend ervaren dan een ‘gewone’ advertentie: doorgaans vertellen ze in hun posts over hun eigen ervaring met een specifiek product of dienst. Veel influencers hameren er ook op dat ze niks promoten waar ze zelf niet enthousiast over zijn. Dat maakt de advertenties meteen veel persoonlijker en geloofwaardiger.

Het probleem met influencer marketing

De regels rond reclame stellen dat elke vorm van reclame duidelijk herkenbaar moet zijn. Dat geldt dus ook voor advertenties van influencers. Toch is de grens tussen reclameboodschappen en gewone posts vaak behoorlijk vaag. Daardoor zijn volgers zich er niet altijd bewust van dat een influencer een product of dienst tegen betaling aan het promoten is.

Het Communicatie Centrum (vroeger Raad voor de Reclame), dat aan zelfregulering doet binnen de reclamesector, publiceerde in 2018 een aantal regels voor influencers om duidelijk te maken dat een post reclame bevat:

  1. Vermeld bij de post een van de volgende woorden: reclame, advertentie, sponsoring, promotie, gesponsord door, in samenwerking met, … Of gebruik een hashtag als #spon, #adv, #prom, #reclame, #recl, #sample, …
  2. Pas het woord of de hashtag aan aan de taal van de doelgroep.
  3. Zorg dat het woord of de hashtag duidelijk vermeld staat, op zo’n manier dat de gemiddelde consument dit meteen opmerkt bij het bekijken van de boodschap.

Influencers zijn zelf verantwoordelijk voor de naleving van die regels. Doen ze dat niet en ontvangt de Jury voor Ethische Praktijken hierover een klacht, dan wordt van hen verwacht dat ze de advertentie aanpassen of verwijderen.

Gepubliceerd op 5 april 2022