Wat is gepersonaliseerde reclame?

Dit artikel is deel van Reclame?Wijs!

Zie je online wel eens advertenties waarvan je denkt: “Wow, precies wat ik nodig heb”? Dan gaat het hoogstwaarschijnlijk om gepersonaliseerde reclame. Hoe verschilt dat van ‘gewone’ reclame? En moeten we daar blij mee zijn, of juist niet?

Reclame op maat

Gepersonaliseerde reclame betekent zoveel als ‘reclame op maat’. De advertenties zijn gebaseerd op je zoek- en surfgedrag, waardoor ze dus sterk inspelen op je eigen leefwereld.

Reclamemakers kunnen deze gegevens bemachtigen aan de hand van cookies: kleine tekstbestandjes die een website tijdelijk op je toestel plaatst en die bijhouden wat je allemaal doet op het internet, over verschillende websites heen. Zo kan een organisatie of adverteerder een profiel van jou creëren en je heel gericht advertenties tonen die daarbij aansluiten.

Waarom reclame personaliseren?

Reclame kost een bom geld. Het is dus heel belangrijk voor reclamemakers dat advertenties hun doel bereiken. En die kans is een pak groter als ze hun doelgroep heel nauwkeurig kunnen bereiken. Om die reden zijn jouw persoonlijke gegevens veel waard voor adverteerders.

Een verdienmodel voor sociale media

Heb je je ooit al afgevraagd waarom je sociale media gratis kan gebruiken? Het antwoord is simpel: veeleer dan betalende gebruikers, is gepersonaliseerde reclame hét verdienmodel van sociale media.

Als gebruikers delen we zelf allerlei waardevolle gegevens met sociale media, zoals onze leeftijd, geslacht, woonplaats, beroep en interesses. Die gegevens worden vervolgens verkocht aan adverteerders, die ons zo gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen. Sociale media zijn dus eigenlijk helemaal niet zo gratis als ze lijken: we betalen niet in euro’s, maar wel in data.

Gepersonaliseerde reclame: goed of slecht?

Veel mensen maken zich zorgen om hun online privacy als ze in aanraking komen met gepersonaliseerde advertenties. Het kan een beklemmend gevoel geven om te weten dat derden gegevens over jou verzamelen en gebruiken. Dat gevoel wordt nog versterkt als je geen idee hebt hoe je je online privacy kan beschermen.

Toch hangen er niet alleen risico’s of nadelen vast aan ‘reclame op maat’. Gepersonaliseerde advertenties kunnen immers ook een meerwaarde zijn: de advertenties die je te zien krijgt zijn relevanter en kunnen je zoektocht naar de juiste producten efficiënter maken.

Liever geen gepersonaliseerde reclame?

Wil je liever niet dat reclamemakers gegevens over jou verzamelen? Dan kan je het volgende doen:

  • Accepteer geen cookies

Op welke website die je bezoekt, moet je cookies weigeren of accepteren. Door op ‘weigeren’ te klikken, voorkom je dat de website informatie over je bijhoudt. Het kan ook helpen om je cookies regelmatig te wissen.

  • Schakel gepersonaliseerde advertenties uit.

In de instellingen van bepaalde apps en accounts, zoals Google en Microsoft, kan je gepersonaliseerde advertenties uitschakelen. Je krijgt op deze apps en websites, alsook op de websites van partners, dan geen reclame op maat meer te zien.

  • Gebruik een anonieme zoekmachine.

In tegenstelling tot Google houdt een anonieme zoekmachine als DuckDuckGo geen informatie bij over je zoekgedrag. Ook je IP-adres wordt niet opgeslagen als je de zoekmachine gebruikt.

Zo kan je gepersonaliseerde advertenties blokkeren

Je kan gepersonaliseerde advertenties ook ontwijken door een adblocker te installeren. Organisaties en adverteerders kunnen dan nog altijd informatie over je surfgedrag verzamelen, maar je krijgt geen advertenties meer te zien. Lees meer. 

Gepubliceerd op 5 april 2022