Artikels

  • Hoe de DigiSmaakmaker-beurs digitale goesting bij werknemers aanwakkert

    Hoe de DigiSmaakmaker-beurs digitale goesting bij werknemers aanwakkert

    Niet elke werknemer voelt zich even zeker in de digitale wereld. Toch worden digitale tools en taken op steeds meer werkplekken de norm. De DigiSmaakmaker-beurs van mtech+ helpt organisaties om de drempel te verlagen. Het concept is simpel: laat medewerkers proeven van digitale tools in een veilige, vrijblijvende setting. En voor je het weet, zetten ze zelf de volgende stap. Karen Maes, manager van mtech+, geeft tekst en uitleg.

  • Zo bracht Volvo Trucks 79 digihelpers aan boord

    Zo bracht Volvo Trucks 79 digihelpers aan boord

    Digitale vaardigheden worden steeds belangrijker, ook in jobs waar dat vandaag nog niet zo aanvoelt. Dat beseffen ze ook bij Volvo Trucks in Gent, de grootste Volvo-truckfabriek ter wereld. Daarom krijgt elke arbeider er tegen 2026 een digitale identiteit en Microsoft-account. Om die omschakeling haalbaar en laagdrempelig te houden, zet Volvo digihelpers in die collega’s op de werkvloer ondersteunen. Lieve Baudewyn, Digital Transformation Lead bij Volvo Trucks, vertelt hoe ze dat aanpakken.

  • Werken aan digitale wendbaarheid: de totaalaanpak van North Sea Port

    Werken aan digitale wendbaarheid: de totaalaanpak van North Sea Port

    Het motto van North Sea Port? ‘We doen het samen, we groeien samen.’ Die lijn trekt het havenbedrijf ook door als het over digitale vaardigheden gaat. Met gerichte acties, een positieve omkadering en ondersteuning op maat maken ze digitale groei haalbaar voor alle 250 medewerkers. Een ambitieus project, maar wel een prioriteit voor het management: Sara Van Damme, Digital Transformation Manager, vertelt meer over het hoe en waarom.

  • Advies van de Hoge Gezondheidsraad over de effecten van schermen en sociale media op jongeren

    Advies van de Hoge Gezondheidsraad over de effecten van schermen en sociale media op jongeren

    Er is heel wat bezorgdheid over de mogelijke effecten van het gebruik van schermen, de smartphone en sociale media bij kinderen en jongeren. Het is belangrijk dat regelgeving en acties gebaseerd zijn op onderzoek. Daarom werkte de Hoge Gezondheidsraad een advies uit om kinderen en jongeren te beschermen tegen de risico’s van schermgebruik en sociale media en om veilig en gezond gebruik te promoten.

    Sociale media
  • Mag een kind onder de 13 jaar al op sociale media?

    Mag een kind onder de 13 jaar al op sociale media?

    Kinderen mogen in België op de meeste sociale media pas vanaf de leeftijd van 13 jaar een account aanmaken. Maar daar houden ze zich niet altijd aan. Welke rol heb je als ouder, opvoeder of professional in dat verhaal? Mag je een oogje dichtknijpen?

    Sociale media
    Opvoeden in een digitale wereld
    Online privacy
  • Vormingen over digitale vaardigheden en tools op het werk: hoe begin je eraan?

    Vormingen over digitale vaardigheden en tools op het werk: hoe begin je eraan?

    Veel werkgevers bieden vandaag al een (basis)aanbod opleidingen aan voor werknemers. Maar vormingen over digitale tools en vaardigheden worden daarbij vaak vergeten. Toch is de nood hoog, want een derde van de werkende bevolking is digitaal niet helemaal mee. Hoe breid je je vormingsaanbod uit? Lees hier waar je best op let.

    Digitale inclusie
    Mediawijsheid
  • Digihelpers werven, opleiden en zichtbaar maken in je organisatie

    Digihelpers werven, opleiden en zichtbaar maken in je organisatie

    Je digihelperwerking staat of valt met wie de rol opneemt. Daarom loont het om zorgvuldig de juiste mensen te werven en op te leiden. Zorg ook dat je hen goed zichtbaar maakt binnen de organisatie, zodat collega’s hen weten te vinden.

    Digitale inclusie
  • Digihelpers inzetten op het werk? 9 vragen die je richting geven

    Digihelpers inzetten op het werk? 9 vragen die je richting geven

    Digihelpers zijn persoonlijke aanspreekpunten voor collega’s met digitale vragen of problemen. Zo’n aanspreekpunt verlaagt de drempel om hulp te vragen en geeft medewerkers het vertrouwen om bij te leren. Wil je digihelpers inzetten op het werk? Deze 9 vragen stel je jezelf best.

    Digitale inclusie
  • Digitale prikkels op het werk: tips en voorbeelden

    Digitale prikkels op het werk: tips en voorbeelden

    Zijn er mensen in je organisatie voor wie digitale tools of taken onwennig aanvoelen? Met digitale prikkels kan je hun digitaal zelfvertrouwen stap voor stap laten groeien, op een speelse en laagdrempelige manier. Ontdek tips en voorbeelden om digitale prikkels makkelijk te integreren in je werkcontext.

    Digitale inclusie
  • Hoe overtuig je leidinggevenden om in te zetten op digitale vaardigheden?

    Hoe overtuig je leidinggevenden om in te zetten op digitale vaardigheden?

    Een duurzaam beleid uitwerken rond digitale vaardigheden op het werk, doe je zelden alleen. Vaak moet je leidinggevenden of het middenkader meekrijgen in je verhaal. Maar hoe pak je dat best aan?

    Digitale inclusie
    Mediawijsheid
  • Digitale vaardigheden versterken: aan de slag met persona’s

    Digitale vaardigheden versterken: aan de slag met persona’s

    Als je een beleid wil uitwerken om de digitale vaardigheden in je organisatie te versterken, zijn persona’s een handig hulpmiddel. Ze helpen je in te schatten welke groepen medewerkers welke ondersteuning nodig hebben, en zorgen dat je niemand over het hoofd ziet. Lees hier hoe je een persona opstelt en laat je inspireren door enkele voorbeelden.

    Digitale inclusie
    Mediawijsheid
  • Hoe krijg je zicht op de digitale noden in je organisatie?

    Hoe krijg je zicht op de digitale noden in je organisatie?

    Wil je de digitale vaardigheden van medewerkers in je organisatie versterken? Dan is het belangrijk om te weten waar jullie vandaag staan. Welke tools gebruiken collega’s? In welke situaties lopen ze vast? En hoe sterk voelen ze zich vandaag in digitaal werken? Een helder beeld van de startsituatie helpt je op weg om gerichte stappen te zetten.

    Digitale inclusie
    Mediawijsheid