Uit cijfers van Statbel (2019) blijkt dat 15% van de beroepsbevolking in België actief is in de sector van gezondheidszorg en maatschappelijke dienstverlening. Een groot deel onder hen worstelt met de digitalisering in hun job, die sinds de coronacrisis in een stroomversnelling is geraakt. Welke uitdagingen zien we en hoe kunnen we hen ondersteunen?
Bang zijn voor verandering, weinig digitale competenties hebben, vasthouden aan de dingen die je kent en gewoon bent … Er zijn verschillende redenen waarom mensen het soms moeilijk vinden om digitalisering op het werk te omarmen. Wil je digistarters in je organisatie ondersteunen? Probeer dan in de eerste plaats hun motivatie te verhogen. Lees hier hoe je dat doet.
Wil je de digitale competenties van je medewerkers vergroten? Dan moet je in eerste instantie herkennen of mensen op digitaal vlak wat hulp kunnen gebruiken. Ontdek op welke signalen je best let en kom meer te weten over mogelijke verklaringen waarom iemand digitaal minder vlot is.
Hoe breng je helder in kaart hoe het staat met de digitale vaardigheden en mediawijsheid van individuen of organisaties? En hoe meet je of de digitale vaardigheden en het zelfvertrouwen van mensen ook effectief toenemen via digitale vaardigheidstrajecten of -trainingen?
Als leidinggevende is het jouw taak om ervoor te zorgen dat je medewerkers al het nodige hebben om hun job goed en graag uit te oefenen. Digitale competenties hebben daar een groot aandeel in. Welke stappen zet je best om de digitale competenties van je medewerkers te versterken?
Sommige digitale vaardigheden zijn cruciaal om je werk goed te kunnen uitvoeren. Naast de digitale basisvaardigheden die in elke professionele context van toepassing zijn, zijn er ook een aantal basiscompetenties die specifiek van belang zijn in de zorg- en welzijnssector. Deze combinatie van kennis, vaardigheden en attitudes is essentieel voor kwalitatieve zorg en ondersteuning. Lees hier om welke competenties het gaat en hoe die in de praktijk hun nut bewijzen.
“Kunnen we alles niet gewoon laten zoals het was?” Ook bij de digitalisering van werkwijzen en processen duikt die vraag al eens op. Niet iedereen kan het nodige aanpassingsvermogen daarvoor opbrengen. Hoe ga je als organisatie om met weerstand bij je medewerkers tegenover digitalisering? En zijn er manieren om dit te voorkomen?
Wil je de digitale competenties van medewerkers in je organisatie versterken? Met een duurzaam beleid rond digitale competenties stimuleer je hen om ook op lange termijn te blijven investeren in hun vaardigheden. Ontdek hoe je daar in 5 stappen werk van maakt.
Ook in de zorg- en welzijnssector kunnen digitale tools veel voordelen opleveren voor zorgprofessionals en patiënten. Het belang van digitale competenties neemt daardoor almaar toe: hoe beter die competenties ontwikkeld zijn, hoe makkelijker zorgmedewerkers de vruchten kunnen plukken van de digitalisering in de sector.
Om je comfortabel te voelen in een digitale omgeving, heb je een aantal digitale basisvaardigheden nodig. Maar welke vaardigheden zijn dat nu precies? Samen met 13 partnerorganisaties zocht Mediawijs in 2023 een antwoord op die vraag. Het resultaat is een helder overzicht van vaardigheden die noodzakelijk zijn om deel te nemen aan de digitale samenleving, en die als basis dienen voor digitale groei en zelfredzaamheid.
Van ouders tot professionals: mediaopvoeding is een taak van elke opvoeder in de omgeving van kinderen en jongeren. Krijg je hier als leerkracht of jeugdwerker veel vragen over van ouders? Of wil je hen meer betrekken en stimuleren om hun kinderen mediawijs te maken? Ontdek hoe je hen een duwtje in de rug geeft.